Mobil zöldség-gyümölcs pavilon Fegyverneken

2012-09-19 15:10:00


Megnyílt a Magyar Piac Szövetkezet első közvetlen értékesítést szolgáló zöldség-gyümölcs elárusító pavilonja Fegyvernek-Szapárfaluban. A pavilont V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkár adta át szerdán: "Az ősz nekem nem elsősorban a borúsra forduló időjárást, a rövidülő nappalokat, a hűvös hajnalokat, a mogorva embereket jelenti.

Inkább a derűlátó Camus-vel értek egyet, aki szerint az ősz egy második tavasz, amikor minden levél virággá változik. Egy olyan évszak, ami nem kopár faágakkal köszönt be, hanem virágokat, festményeket megszégyenítően színesen és változatosan. Ami elhozza a nagy kirándulásokat, az enyhe napsugarakat, a hosszú beszélgetéseket, az újbort, és természetesen az őszi gyümölcsöket, zöldségeket.

Hasonlóan gondolta ezt az angol költő, John Keats is, aki 1819-ben épp ezen a napon fejezte be Óda az őszhöz című versét, amiben áldott szőlőfürtökről, dús termésű almafák gyümölcséről, zamatos őszi magvakról ír - csupa olyan finomságról, amit ma itt, Fegyverneken is megtalálhatunk. 

Nagy örömmel látom ezt a kezdeményezést, ahogyan a kis standok, a helyi termelői piacok, a termelő és a vásárló közvetlen, személyes kapcsolatának reneszánszát is. Ezek nélkül az utánunk következő generációk lassan már csak a versekből tudnák, hogy almát, körtét, szilvát, szőlőt hoz szeptember, hiszen a hipermarketek polcain egész évben megtalálnák az import zöldséget-gyümölcsöt, s talán idővel már azt sem vennék észre, hogy illatuk, zamatuk nyomába sem érhet a jó minőségű szezonális magyar termékeknek.

A Magyar Piac Szövetkezet törekvései összhangban vannak a Vidékfejlesztési Minisztérium elképzeléseivel. A magyar agrárgazdaság számára a legfontosabb piac a helyi és a hazai piac. Fontosnak tartjuk, hogy lerövidítsük a kereskedelmi láncot, hogy ahelyett, hogy az élelmiszerek hosszú kilométereken át szállítva, környezeti károkat okozva, tartósítva, csomagolva, állottan és drágán jussanak el a boltok polcaira; kerüljön inkább frissen szedett zöldség-gyümölcs, friss tej és tojás, friss sonka és kolbász a piacra, a helyi termelőtől egyenesen a helyi fogyasztó kosarába.

Szeretnénk ösztönözni a magyar vásárlókat, hogy válasszanak helyi termékeket, ne csak azért, mert azok jó minőségűek, de azért is, mert mögöttük helyi gazdálkodók, helyi családok állnak, akik felelősséget vállalnak a termékeikért. A magyar termékek vásárlásával óvjuk a környezetet, csökkentjük az energia-felhasználást, és - nem utolsó sorban - magyar munkahelyeket őrzünk meg.

Mindemellett úgy gondolom, a közvetlen érékesítés nemcsak a kereskedelemről, nemcsak az élelmiszerbiztonságról szól. Az összehasonlíthatatlan ízek, illatok, színek; a közvetlenség, a személyesség és az ebből fakadó megbízhatóság, a pezsgés, a mozgalmasság mind-mind része annak, amikor a termelő és a vásárló szemtől szemben találkozik.

Amikor pedig híre megy, hogy valahol különösen finom zöldséget-gyümölcsöt kapni, akkor ott hamar összesereglik a helyiek apraja-nagyja, s miközben vásárolnak, recepteket súgnak egymásnak, váltanak pár kedves szót, és ezáltal szorosabbra fűzik a közösségüket összetartó szálakat is.

Bízom benne, hogy a fegyverneki-szapárfalui példa ragadós lesz, s az ország egyre több helyszínén kerülnek ki a strandokra a friss, szezonális helyi termékek. Ha így lesz, előbb-utóbb újra a közös tudás része lesz, hogy mi mikor érik, minek mikor van az idénye, és akkor egyre gyakrabban skandálhatjuk, amikor először az évben friss, egészséges primőr zöldséget-gyümölcsöt kóstolunk a piacon, hogy: Újság a hasamba, betegség a pokolba."