2024. március 28. csütörtök
|
Ökoiskola Magyarlakon
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Vidékfejlesztési Minisztérium döntése alapján a Szentgotthárd és Térsége Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája elnyerte az "Ökoiskola" címet, ami a legmagasabb fenntarthatóságért adható állami elismerés a hazai közoktatásban. A cím használatára jogosító táblát V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkár avatta fel kedden, gratuláló szavak kíséretében:
"A nevek olyanok, mint bőröndön a címkék (...), vagy térképek, amelyek elárulják másoknak, hol jártunk és hova szeretnénk menni - írja Joanne Harris. Ez a gondolat kitűnően illik az ökoiskola elnevezésre is. Az ökoiskolai cím, az ökoiskolai minőséget hirdető tábla mostantól minden erre járónak elárulja majd, hol jártak és hova szeretnének menni a Szentgotthárd és Térsége Iskola Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolájának tanulói.
Elárulja, hogy az itt tanuló diákok nem most jöttek le a falvédőről, ha a környezettudatosságról, fenntarthatóságról van szó. Elárulja, hogy bátran fordulhatunk hozzájuk, ha környezeti értékeink megóvásával vagy az újrahasznosítással kapcsolatban támadtak kérdéseink. És azt is elárulja, hogy a magyarlaki és csörötneki tanárok, diákok továbbra sem terveznek elégedetten hátradőlni, mert számukra a környezettudatosság már gondolkodásmód, életszemlélet, életforma - és az is marad.
Bevallom, nemcsak büszke vagyok az újdonsült ökoiskola diákjaira, de hálás is vagyok nekik. Hálás vagyok, mert lelkesedésükkel, fiatalos lendületükkel és odafigyelésükkel nemcsak a saját életüket alakítják elismerésre méltóan, de egy kicsit talán a korábbi generációk hibáit is jóváteszik.
Hiszen mi, felnőttek is beláttuk már legtöbben, hogy ha szép, tiszta és biztonságos világot akarunk hagyni gyermekeink, unokáink számára, akkor jobban oda kell figyelnünk, és változtatnunk kell a szokásainkon. De hiába spórolunk mától kezdve a vízzel és a gázzal, hiába gyűjtjük szelektíven az üveget és a műanyagot, azzal már nem tehetjük jóvá a magunk és elődeink felelőtlenül elkövetett hibáit. Viszont, ha a gyermekeinket neveljük jól és jóra, akkor még sokat változtathatunk a jövő irányán.
Hogy miként segíthet ebben egy ökoiskolai cím vagy egy ökoiskola-tábla? A tavaly elhunyt nagyszerű pedagógus, Rita F. Pierson története jut róla eszembe. Amikor Rita átvett egy rosszul teljesítő, rossz magaviseletű osztályt, kétségbeesésében eszébe jutott egy ötlet. Azt mondta nekik: Azért kerültetek az én osztályomba, mert én vagyok a legjobb tanár, és ti vagytok a legjobb diákok. Azért osztottak minket egy helyre, hogy együtt megmutassuk, hogyan is kell ezt csinálni. Szóval, ha végigmegyünk a folyosón, mindenki minket fog nézni, ezért nagyon jól kell viselkednünk. Vajon mi történt? Miután a legjobbnak címkézte az osztályt, a bukdácsoló, rendetlen gyerekek annyira igyekeztek felnőni a feladathoz, hogy egyre jobban teljesítettek.
A Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolában egészen más a helyzet. Itt már eleve elhivatott, lelkes, figyelmes diákok tanulnak, akik eddig is kivívták az ország figyelmét tündérkertjükkel, szelektív hulladékgyűjtő programjukkal, iskolakertjükkel és madárbarát kertjükkel. De az, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Vidékfejlesztési Minisztérium ökoiskolának címkézte az intézményüket, azt hiszem, őket is motiválni fogja. Biztos vagyok benne, hogy újra meg újra rászolgálnak majd a kitüntető címre.
Remélem is, hogy szárnyakat kapnak majd ettől az elismeréstől, mert az ő esetükben valóban igaz, hogy ők a legjobbak, és azért kapták ezt a címet, s ezt a táblát, hogy mindenki odafigyeljen rájuk - és megmutathassák mindenkinek, hogyan is kell ezt csinálni."